Priestorové, materiálne a technické zabezpečenie študijného programu a podpora
Učebne pre študijný program Ošetrovateľstvo II. stupeň – teoretická výučba
Fakultná budova B (FZ) |
Miestnosť | Typ | Kapacita |
BA 101 | Aula | 196 |
BS 017 | Odborná učebňa PRP, BS | 20 |
BS 224 | Seminárna miestnosť | 38 |
BS 230 | Seminárna miestnosť | 60 |
BS 227 | Seminárna miestnosť | 60 |
BS 422 | PC učebňa | 20 |
BS 426 | Seminárna miestnosť | 20 |
Fakultná budova C (FSEV) |
CP 205 | Seminárna miestnosť | 60 |
CS 202 | Seminárna miestnosť | 40 |
CS 203 | Seminárna miestnosť | 30 |
CS 304 | Seminárna miestnosť | 30 |
Prednáškové a seminárne miestnosti, v ktorých sa realizuje teoretická výučba, sú vybavené štandardným nábytkom – stoly, stoličky, úložný priestor na pomôcky; didaktickou technikou – dataprojektor, počítač, premietacie plátno, interaktívna tabuľa.
Fakulta zdravotníctva TnUAD disponuje tromi odbornými učebňami, ktoré sú vybavené pomôckami umožňujúcimi nácvik ošetrovateľských výkonov a postupov. V každej odbornej učebni sa nachádza nemocničná posteľ s figurínou dospelého človeka. Každá z odborných učební má taktiež štandardné vybavenie školským nábytkom a didaktickou technikou. Odborné učebne sú využiteľné pre študentov magisterského štúdia vo vybraných klinických predmetoch, ako je: Hyperbarická oxygenoterapia a manažment chronických rán, Vnútorné lekárstvo a ošetrovateľstvo, Psychiatria a ošetrovateľstvo, Pediatria a ošetrovateľstvo, Koncept bazálnej stimulácie, Pedagogika v ošetrovateľstve, Mentoring I., II. . Výučba v odborných učebniach je zameraná na na nácvik špecifických výkonov s prihliadnutím na kompetencie budúcich absolventov v oblasti manažmentu ošetrovateľskej starostlivosti, používania konkrétnych prvkov konceptu bazálnej stimulácie, edukácie pacientov a ich príbuzných, vedenia ošetrovateľskej praxe študentov študijného programu Ošetrovateľstvo v bakalárskom stupni.
Vybavenie odborných učební pomôckami: pomôcky na hygienickú starostlivosť, na úpravu postele, na odbery biologického materiálu (odberové sady), na aplikáciu injekcií (ihly, striekačky, dezinfekcia), na meranie fyziologických funkcií (teplomery, tlakomery), na starostlivosť o vyprázdňovanie pacienta, na podávanie infúzií, transfúzií, podávanie liekov, prvé ošetrenie novorodenca , simulátor starostlivosti o pacienta s nasogastrickou sondou, simulátor pre intravenóznu injekciu a infúziu, simulátor pre pokročilý intravenózny tréning, simulátor aplikácie intravenóznej terapie – starecká paža, sada pre nácvik injekcie u diabetikov, pokročilý simulátor pre nácvik injekcií do brucha, simulátor za účelom nácviku merania TK, sada ošetrovateľských zranení, okuliare stimulujúce účinky drog a alkoholu, nasopharyngeálny simulátor pre odber vatovou tyčinkou, súprava na simuláciu staroby, simulátor aplikácie intramuskulárnej injekcie do sedacieho svalu, ženský cievkovací simulátor, sterilizačný kontajner stredný, Infúzna pumpa, váha s meraním telesného tuku, EKG prístroj, simulátor – horná končatina, súprava simulátorov bandáže pahýľa hornej a dolnej končatiny, ďalší jednorazový materiál.
Fakulta má zriadenú odbornú učebňu, ktorá slúži tiež na výučbu predmetu Základy bazálnej stimulácie, ktorý sa vyučuje na fakulte ako na jedinej vysokej škole na Slovensku už od roku 2008. Všetci pedagógovia z odboru Ošetrovateľstvo majú absolvovaný Základný kurz bazálnej stimulácie. Časť z nich má absolvovaný Nadstavbový kurz bazálnej stimulácie a Prehlbujúci kurz Bazálnej stimulácie I., II.
Vybavenie učebne na predmet Základy bazálnej stimulácie: lehátko, polohovacia podložka, polohovacia rolka, polohovacie vankúše, masážne pomôcky, masážne vrecká, sedacie lopty a ďalšie pomôcky pre nácvik všetkých metód bazálnej stimulácie.
Výstupy vzdelávania predmetov: informačný list predmetu Hyperbarická oxygenoterapia a manažment chronických rán, Vnútorné lekárstvo a ošetrovateľstvo, Psychiatria a ošetrovateľstvo, Pediatria a ošetrovateľstvo, Základy bazálnej stimulácie v ošetrovateľstve, Pedagogika v ošetrovateľstve I., II., Mentoring v ošetrovateľstve I., II.
Pre študentov magisterského štúdia sú dostupné anatomické modely (i keď priamo už predmet anatómia a fyziológia majú absolvované), ale táto možnosť ich využitia je dôležitá aj pre klinické odbory: anatómia ľudského tela – anatomické rysy na fóliách, kostry ľudského tela, simulačný model obézneho človeka, orgány endokrinného systému, CD anatómia Primal Pictures, lebka dospelého človeka, miecha, koža, kvádrový model, kostra 30-týždňového plodu, model svalstva hlavy, SmartMan torzo, vymeniteľné tvárové časti SmartMan torzo, model nastavenia tuhosti hrudníka SmartMan torzo.
Výstupy vzdelávania predmetov: informačný list predmetu: Hyperbarická oxygenoterapia a manažment chronických rán, Vnútorné lekárstvo a ošetrovateľstvo, Psychiatria a ošetrovateľstvo, Pediatria a ošetrovateľstvo, Základy bazálnej stimulácie v ošetrovateľstve, Pedagogika v ošetrovateľstve I., II., Mentoring v ošetrovateľstve I., II.
Pre skvalitnenie a rozšírenie možností výučby a vzdelávania aj počas obdobia on-line vzdelávania Trenčianska univerzita a Fakulta zdravotníctva na základe získania rozvojového projektu „Zlepšovanie praktických zručností študentov TnUNI prostredníctvom vytvorenia simulačného a coworkingového centra“, vybudovala simulačné centrum pre študentov Fakulty zdravotníctva. Súčasťou simulačného centra sú interaktívne výučbové modely na simulácie situácií vyskytujúcich sa v klinickej praxi a ich nácvik v laboratórnych podmienkach.
V simulačnom centre sa nachádzajú pomôcky využiteľné pre viaceré predmety s rôznym zameraním: anatomický model kostry deluxe, kostra ľudského tela, súprava na simuláciu staroby, model prsníkov na samovyšetrovanie, model svalovej hmoty, model kolenného kĺbu, EKG- prístroj, podložky s lymfatickými uzlinami, sada ošetrovateľských zranení, model pľúc fajčiara a nefajčiara, okuliare stimulujúce účinky drog a alkoholu, simulačný model pervitínových úst, základný simulačný model obézneho človeka, nadstavba simulačný model obézneho človeka, simulátor pre nácvik KPR, resuscitačná figurína pre nácvik defibrilácie.
https://fz.tnuni.sk/index.php?id=353
V simulačnom centre sa vyučujú predmety: Ošetrovateľstvo v zdraví pri práci, Hyperbarická oxygenoterapia a manažment chronických rán, Vnútorné lekárstvo a ošetrovateľstvo, Psychiatria a ošetrovateľstvo, Pediatria a ošetrovateľstvo, Základy bazálnej stimulácie v ošetrovateľstve, Mentoring v ošetrovateľstve I. , II., Medicína katastrof.
Učebňa Informačných technológií:
V učebni informačných technológií študenti v rámci predmetov Prax založená na dôkazoch, Práca s informačnými zdrojmi majú k dispozícii 20 PC a výučba predmetov prebieha s dôrazom na zvýšenie gramotnosti a schopnosti vyhľadávať relevantné zdroje, kvalifikovanosť a odbornosť vo využívaní informačno-komunikačných technológií so zameraním sa na strategický význam informačných technológií v správe zdravotníctva. Očakávaným dopadom implementácie týchto predmetov do vzdelávacieho procesu je vykonávanie praxe založenej na dôkazoch, ktorá vedie k zvýšeniu kvality ošetrovateľskej starostlivosti, znižuje finančné náklady starostlivosti a zvyšuje spokojnosť sestier s ošetrovateľskou starostlivosťou v porovnaní s tradičnými ošetrovateľskými prístupmi. Dôležitou súčasťou výučby v 1. semestri štúdia je schopnosť orientovať sa v Akademickom informačnom systéme univerzity, schopnosť pracovať v programoch Office 365 v aplikácii MS Teams a v prostredí e-learningu.
Počítače na FZ TnUAD sú pripojené na internet (sieťové pripojenie s rýchlosťou 100.0 Mb/s). Na FZ TnUAD sa používa Akademický informačný systém (AIS). AIS je komplexný informačný systém určený predovšetkým na riadenie všetkých troch stupňov vysokoškolského štúdia a podporu riadenia vedy a výskumu VŠ. Študenti fakulty majú voľný prístup k 2 osobným počítačom s pripojením na internet, s programovým vybavením Microsoft Windows. Študenti vo všetkých učebniach majú možnosť používať moderné IKT prostriedky. Všetky učebne a laboratória sú zabezpečené a vybavené modernými informačným technológiami. V každej učebni je fixne inštalovaný dataprojektor, PC, ktoré sú používané na výučbu predmetov. Fakulta disponuje multimediálnou technikou, ktorá sa využíva pri prednáškach, prezentáciách, konferenciách, seminároch, obhajobách záverečných prác.
Učebňu informačných technológií využívajú študenti študijného programu Ošetrovateľstvo II. stupeň pri predmetoch:
Vedecká práca v ošetrovateľstve I., II., Práca s informačnými zdrojmi, Vedecká práca v ošetrovateľstve III., IV.
Charakteristika informačného zabezpečenia študijného programu (prístup k študijnej literatúre podľa informačných listov predmetov), prístup k informačným databázam a ďalším informačným zdrojom, informačným technológiám a podobne).
Študenti Fakulty zdravotníctva TnUAD majú zabezpečený prístup k povinnej a odporúčanej študijnej literatúre uvádzanej k informačných listov povinných, povinne voliteľných a výberových predmetov, k informačným databázam a iným informačným zdrojom viacerými spôsobmi:
- možnosť požičania si potrebných titulov v univerzitnej knižnici TnUAD
- možnosť štúdia literatúry prezenčnou formou v priestoroch univerzitnej knižnice Tn AD
- možnosť štúdia literárnych zdrojov prostredníctvom elektronických databáz, do ktorých prístup a ich aktívne používanie majú študenti zabezpečené prostredníctvom registrácie členstva v univerzitnej knižnici TnUAD
- možnosť zakúpenia si literatúry v rámci fakultného fondu
- možnosť požičania si potrebných titulov z osobného knižničného fondu pedagógov Fakulty zdravotníctva TnUAD
- možnosť využívania poradenstva v rozsahu knižničných a výpožičných služieb zo strany zamestnancov univerzitnej knižnice TnUAD
- štúdium literatúry, ktorá je uvedená ako súčasť konkrétnych predmetov v systéme e-learning a je dostupná.
Prístup k študijnej literatúre:
Na Fakulte zdravotníctva majú študenti možnosť si kúpiť študijnú literatúru, ktorú publikovali vedecko-pedagogickí zamestnanci fakulty (https://fz.tnuni.sk/index.php?id=217).
Univerzitná knižnica pravidelne realizuje prednášky so zameraním nielen na knižničné služby, ale aj na vyhľadávanie potrebnej literatúry a vyhľadávanie vo vedeckých databázach. Podrobnejšie informácie a vždy nové možnosti sú dostupné na: http://kniznica.tnuni.sk/index.php?id=aktuality&no_cache=1
Pre študentov prvých ročníkov organizujeme na začiatku akademického roku informačné stretnutie, v rámci ktorého im poskytujeme základné informácie o službách univerzitnej knižnice, možnosti využívania elektronických databáz, možnosti zakúpenia si potrebnej literatúry v rámci vlastných fakultných zdrojov, používania Akademického informačného systému, používania e-learningu.
Súčasťou spätnej kontroly dodržiavania etických princípov vedecko výskumných aktivít študenta a tvorby záverečnej prác sú dokumenty: Protokol o konzultáciách, Posudok školiteľa, Posudok oponenta, report kontroly originality (CRZP).
Protokol o konzultáciách ZS: študent má dve povinné konzultácie vymedzené presným dátumom.
1. konzultácia: študent predloží osnovu na zadanú tému práce so zoznamom literatúry vedúcemu práce na schválenie,
2. konzultácia: študent predloží teoretickú časť a problém výskumu vedúcemu práce na schválenie.
Na záver semestra vedúci práce hodnotí: spracovanie teoretických východísk a problému výskumu, aktivitu študenta, dodržiavanie termínov, aktivitu študenta, dodržiavanie termínov, tvorivosť, schopnosť riešiť problémy, analytické/kritické myslenie, prácu s informačnými zdrojmi.
Protokol o konzultáciách LS: študent má tri povinné konzultácie vymedzené presným dátumom.
1. konzultácia: študent predloží projekt prieskumu/výskumu (cieľov, vzorky, organizácie a realizácie) a metodiky empirickej časti práce na schválenie (dotazníka, pozorovania, rozhovoru ...).
2. konzultácia: študent predloží výsledku a diskusie empirickej časti vedúcemu práce na schválenie.
3. konzultácia: študent predloží kompletnú a upravenú prácu s prílohami pred zviazaním a odovzdaním.
Na záver semestra vedúci práce hodnotí: spracovanie empirickej časti práce (analýza výsledkov, diskusia a návrhy pre prax), Samostatnosť, systematickosť, dodržiavanie termínov, tvorivosť, schopnosť riešiť problémy, analytické/kritické myslenie, práca s informačnými zdrojmi.
Posudok vedúceho diplomovej práce: vedúci práce po odovzdaní hodnotí prácu vo viacerých aspektoch: obsahová stránka diplomovej práce, úvod do empirickej časti, výsledky, prínos pre teóriu a prax, práca s literatúrou a inými informačnými zdrojmi, formálnu úprava, hodnotenie aktivity študenta. V prípade, ak záverečná práca vykazuje po kontrole originality zhodu v rozmedzí 10 až 20 %, vedúci záverečnej práce je povinný sa vyjadriť k výsledku a bližšie popísať uvedenú mieru zhody.
Posudok oponenta diplomovej práce: oponent práce po odovzdaní hodnotí prácu vo viacerých aspektoch: obsahová stránka diplomovej práce, úvod do empirickej časti, výsledky, prínos pre teóriu a prax, práca s literatúrou a inými informačnými zdrojmi, formálna úprava.
Report kontroly originality sa nachádza v CRZP a v AIS.
Charakteristika a rozsah dištančného vzdelávania uplatňovaná v študijnom programe s priradením k predmetom. Prístupy, manuály e-learningových portálov. Postupy pri prechode z prezenčného na dištančné vzdelávanie.
Dištančné vzdelávanie je zabezpečené pomocou MS Teams, ku ktorému majú prístup všetci študenti a zamestnanci Fakulty zdravotníctva TnUAD. Cez MS Teams sa realizuje výučba v podobe prednášok, seminárov. V nevyhnutných prípadoch sú prostredníctvom MS Teams zabezpečované aj cvičenia. Umožňuje to priamu komunikáciu študenta a pedagóga, či už počas výučby alebo aj počas konzultácií k predmetom alebo záverečnej práci. Testovanie/skúšanie počas semestra alebo v skúškovom období prebieha cez e-learning a MS Teams. Ústne skúšky sa realizujú pripojením v MS Teams. Študijné materiály majú študenti prístupné v elektronickej podobe v MS Teams alebo v e-learningu. Študenti taktiež touto cestou odovzdávajú svoje vypracované zadania, seminárne práce, iné kontrolované výstupy.
V prípade prechodu fakulty z prezenčného vzdelávania na dištančné vzdelávanie sú študenti informovaní e-mailom prodekankou pre výchovu a vzdelávanie o ďalšom postupe, procese a zabezpečení výučby. Konkrétne podmienky výučby si stanovuje pedagóg každého predmetu individuálne v kontexte informačného listu.
Prístupné odkazy:
E-learning: https://elearning.tnuni.sk/
MS Teams: https://fz.tnuni.sk/index.php?id=314
Fotodokumentáciu môžete nájsť na stránke fakulty