Predhovor

Osvojenie si správneho postupu ošetrovateľských intervencií je základným predpokladom pre poskyto­vanie kvalitnej a bezpečnej ošetrovateľskej starostlivosti. Ošetrovateľské postupy a techniky nie sú spo­jené iba so získavaním manuálnych zručností, ale aj s pochopením významu jednotlivých výkonov v správnych súvislostiach.  Je dôležité, aby sestry vedeli konkrétny výkon poskytnúť správnemu pacien­tovi, v správnom čase a správnym spôsobom. Sestry musia každý ošetrovateľský výkon vnímať kom­plexne, a to v súvislosti s indikáciou výkonu,  posúdením a prípravou pacienta, predvídaním potenciálnych komplikácií, prípravou správnych pomôcok, logickou postupnosťou a odôvodnenosťou jed­notlivých krokov, záznamom do dokumentácie a poskytnutím starostlivosti po výkone.

Potreba plánovania a používania kritického myslenia pri realizácii ošetrovateľských výkonov viedla autorov k napísaniu interaktívnej e-learningovej učebnice ošetrovateľských postupov a techník. Učebnica pozostáva z 12 kapitol, ktorých východiskom sú kompetencie sestier. Každá kapitola približuje  základné teoretické východiská a zároveň obsahuje interaktívnu časť, v ktorej si študent môže prostredníctvom problémových úloh overiť nadobudnuté vedomosti v prostredí e-learningu. Kapitoly učebnice sú koncipo­vané podľa krokov ošetrovateľského procesu. Popis realizácie jednotlivých ošetrovateľských výkonov je doplnený  klinickými zdôvodneniami a poskytuje odpovede na študentmi často kladené otázky:

Čo je cieľom ošetrovateľského postupu/výkonu?

Prečo je výkon pacientovi indikovaný?

Ktoré faktory zo strany pacienta môžu mať vplyv na postup a efekt výkonu?

Čo by mal pacient o výkone vedieť?

Aké pomôcky sú k realizácii výkonu nevyhnutné?

Akú polohu má pacient pri výkone zaujať?

Aká je postupnosť krokov ošetrovateľského výkonu? Čo sa stane, keď nejaký krok vynecháme alebo zmeníme poradie krokov?

S akými komplikáciami sa môžeme stretnúť? Vieme im predchádzať?

Ako sa máme postarať o pacienta a pomôcky po výkone?

Čo a akým spôsobom máme zaznamenať do dokumentácie?

 

Ak študenti pochopia, že jednotlivé kroky ošetrovateľských postupov a techník musia na seba nadväzovať v určitom poradí a metodika výkonu nie je náhodná, ale vedecky overená a zdôvodnená, je predpoklad, že takto naučený výkon budú realizovať aj v klinickej praxi. Veríme, že si študenti ošetrovateľstva pros­tredníctvom tejto učebnice nájdu spoľahlivého sprievodcu ošetrovateľskými postupmi a technikami, ktorých osvojenie je základom pre vykonávanie povolania sestra.

Kolektív autorov