Predhovor
Osvojenie si správneho postupu ošetrovateľských intervencií je základným predpokladom pre poskytovanie kvalitnej a bezpečnej ošetrovateľskej starostlivosti. Ošetrovateľské postupy a techniky nie sú spojené iba so získavaním manuálnych zručností, ale aj s pochopením významu jednotlivých výkonov v správnych súvislostiach. Je dôležité, aby sestry vedeli konkrétny výkon poskytnúť správnemu pacientovi, v správnom čase a správnym spôsobom. Sestry musia každý ošetrovateľský výkon vnímať komplexne, a to v súvislosti s indikáciou výkonu, posúdením a prípravou pacienta, predvídaním potenciálnych komplikácií, prípravou správnych pomôcok, logickou postupnosťou a odôvodnenosťou jednotlivých krokov, záznamom do dokumentácie a poskytnutím starostlivosti po výkone.
Potreba plánovania a používania kritického myslenia pri realizácii ošetrovateľských výkonov viedla autorov k napísaniu interaktívnej e-learningovej učebnice ošetrovateľských postupov a techník. Učebnica pozostáva z 12 kapitol, ktorých východiskom sú kompetencie sestier. Každá kapitola približuje základné teoretické východiská a zároveň obsahuje interaktívnu časť, v ktorej si študent môže prostredníctvom problémových úloh overiť nadobudnuté vedomosti v prostredí e-learningu. Kapitoly učebnice sú koncipované podľa krokov ošetrovateľského procesu. Popis realizácie jednotlivých ošetrovateľských výkonov je doplnený klinickými zdôvodneniami a poskytuje odpovede na študentmi často kladené otázky:
•Čo je cieľom ošetrovateľského postupu/výkonu?
•Prečo je výkon pacientovi indikovaný?
•Ktoré faktory zo strany pacienta môžu mať vplyv na postup a efekt výkonu?
•Čo by mal pacient o výkone vedieť?
•Aké pomôcky sú k realizácii výkonu nevyhnutné?
•Akú polohu má pacient pri výkone zaujať?
•Aká je postupnosť krokov ošetrovateľského výkonu? Čo sa stane, keď nejaký krok vynecháme alebo zmeníme poradie krokov?
•S akými komplikáciami sa môžeme stretnúť? Vieme im predchádzať?
•Ako sa máme postarať o pacienta a pomôcky po výkone?
•Čo a akým spôsobom máme zaznamenať do dokumentácie?
Ak študenti pochopia, že jednotlivé kroky ošetrovateľských postupov a techník musia na seba nadväzovať v určitom poradí a metodika výkonu nie je náhodná, ale vedecky overená a zdôvodnená, je predpoklad, že takto naučený výkon budú realizovať aj v klinickej praxi. Veríme, že si študenti ošetrovateľstva prostredníctvom tejto učebnice nájdu spoľahlivého sprievodcu ošetrovateľskými postupmi a technikami, ktorých osvojenie je základom pre vykonávanie povolania sestra.
Kolektív autorov